|

Kolme tapaa tehdä tehokasta sisältömarkkinointia

Sosiaalinen media on noussut monen menestyneen yrityksen tärkeimmäksi sisältömarkkinointikanavaksi yhtä vauhdikkaasti kuin perinteiseen mainontaan sijoitetut eurot ovat kadonneet näiden samojen yritysten markkinointibudjeteista.

Se ei ole ihme, sillä somessa näkyvyyttä voi saavuttaa pikkurahalla – kunhan tietää, mitä tekee. Lyhyesti sanottuna, kiinnostava somesisältö auttaa rakentamaan yrityksestäsi houkuttelevaa mielikuvaa, joka muistetaan sitten, kun on tullut aika hankkia kyseinen palvelu.

Tässä artikkelissa esittelen kolme simppeliä tapaa tehdä laadukasta sisältömarkkinointia, jonka avulla erityisesti palvelualan yritykset voivat houkutella ja sitouttaa uusia potentiaalisia asiakkaita.

1. Blogitekstit ja oppaat

Kukapa tuntisi oman alansa paremmin kuin yrittäjä itse? Kynttilää ei kannata pitää vakan alla, vaan omasta asiantuntijuudesta saa syystäkin olla ylpeä. Yksi hyvä kanava sen esille tuomiseen on yrityksen oma blogi tai nettisivuilta löytyvä opas, joka tarjoaa asiakkaille arvokasta tietoa ja ratkaisuja heitä askarruttaviin ongelmiin.

Esimerkiksi, jos yritys tarjoaa vaikkapa pesulapalveluja, blogipostaukset voivat käsitellä eri tekstiilien oikeaoppista pesua ja puhdistusta tai antaa vinkkejä helppohoitoisista ja lapsi- tai eläinkoteihin sopivista materiaaleista.

2. Videot ja webinaarit

Viimeistään koronapandemia opetti meidät istumaan virtuaalikoulutuksissa ja etätapaamisissa. Tätä taitoa kannattaa hyödyntää, sillä tuottamalla videoita tai järjestämällä webinaareja yrityksellä on mahdollisuus tavoittaa uusia asiakkaita kellonajasta ja paikasta riippumatta.

Esimerkiksi personal trainer -palveluita tarjoava yritys voi tehdä lyhyitä treenivideoita, järjestää ravintoneuvonta-aiheisia webinaareja tai jakaa vinkkejä terveellisen elämäntavan ylläpitämiseen.

3. Asiakastarinat ja suositukset

Onko työpaikan kahvihuoneen jääkaapin ovi täynnä asiakkailta tulleita kiitoskortteja tai muita muistamisia? Miksi et jakaisi onnistumisia henkilökuntasi lisäksi myös muiden asiakkaiden kanssa?

Yritys voi jakaa nettisivuillaan asiakastarinoita ja suosituksia, jotka kertovat onnistuneista asiakaspalvelutilanteista tai asiakkaiden kokemuksista palveluiden käytössä. Referenssin pyytämistä ei kannata ujostella, sillä suurin osa ihmisistä kertoo mielellään hyvistä kokemuksistaan.


Näillä kolmella helpolla sisältömarkkinoinnin keinolla saat herätettyä yrityksesi somekanavat ja nettisivut eloon. Muista kuitenkin, että tuloksiin pääseminen vaatii pitkäaikaista ja säännöllistä sisällöntuotantoa. Yksi lintu ei vielä kesää tee, eikä myöskään yksittäinen blogipostaus asiakasryntäystä.

Jos totta puhutaan, somestrategian luominen, blogiaiheiden keksiminen ja sisältömarkkinointi ylipäätään voi monesti tuntua hyvinkin kuormittavalta hommalta. Onneksi siihen on apua tarjolla.

Ota yhteyttä, niin laitetaan teidänkin sisällöt kuntoon. Nyt jos koskaan on oikea aika laittaa sisältökone laulamaan! Yhteydenottolomake löytyy alla olevan painikkeen takaa tai vaihtoehtoisesti voit käydä kurkkaamassa kaikki sisällöntuotannon palveluni täältä.

Yrittäjät ehtivät harvoin suunnittelemaan ja toteuttamaan sisältöjä niin monipuolisesti kuin haluaisivat. Sisällöntuotannon ulkoistaminen tehostaakin resurssien käyttöä, kun yrittäjä pystyy keskittymään omaan ydinosaamiseensa.

Samankaltaiset artikkelit

  • |

    Mitä sisältömarkkinointi oikeastaan tarkoittaa?

    Monelle pienyrittäjälle sisältömarkkinointi on varmasti sanana tuttu, mutta luultavasti harvempi on kuitenkaan toteuttanut sitä kovin suunnitelmallisesti. Sisältömarkkinointi on nimensä mukaan markkinointia, jossa keskitytään merkityksellisen ja asiakkaita kiinnostavan sisällön luomiseen ja jakamiseen. Tavoitteena ei ole pelkästään mainostaa tai myydä palveluita ja tuotteita, vaan tarjota kohdeyleisölle hyödyllistä informaatiota, viihdettä tai ratkaisuja heidän ongelmiinsa. Sisältömarkkinoinnilla pyritään rakentamaan suhteita…

  • Tekstinikkari sai EU-tukea yritystoiminnan kehittämiseen

    Sisältötoimisto Saila Vaara eli tuttavallisemmin Tekstinikkari on saanut Euroopan unionin osarahoittamaa yritystoiminnan käynnistämistukea (7 500 €) päätoimisen yritystoiminnan kehittämiseen. Hankkeen tavoitteena oli vahvistaa yrityksen osaamista digitaalisen sisällöntuotannon ja markkinoinnin alueilla. Tuen avulla toteutin useita koulutuksia ja pienhankintoja, jotka ovat parantaneet yritykseni palveluiden laatua ja tehokkuutta. Hankkeessa kehitettiin osaamista muun muassa tekoälyn hyödyntämisessä sisällöntuotannossa, maksetussa sosiaalisen…

  • |

    Tehoa sisältömarkkinointiin: Mittarit ja työkalut pienyrittäjälle

    Olet ehkä jo huomannut, että sisältömarkkinoinnin mittaaminen ei ole niin monimutkaista kuin aluksi kuvittelit. Edellisessä blogiartikkelissa käsittelin perusmittareita, kuten sivuston liikennettä ja sitoutumista, mutta nyt syvennyn vielä tarkemmin siihen, miten mittareita ja työkaluja voi käyttää arjessa. Tässä postauksessa keskityn pienyrittäjälle sopiviin, helppokäyttöisiin keinoihin ja siihen, miten niistä voi saada parhaan hyödyn irti. Tärkeimmät mittarit sisältömarkkinoinnin…

  • |

    Kuinka mitata sisältömarkkinoinnin tehokkuutta – ja miten se oikein aloitetaan?

    Sisältömarkkinointi on pienyrittäjän voimatyökalu. Hyvä sisältö voi houkutella asiakkaita, kasvattaa tunnettuutta ja jopa lisätä myyntiä – mutta mistä tiedät, toimiiko se oikeasti? Sisältömarkkinoinnin mittaaminen ei ole rakettitiedettä, vaan se auttaa sinua käyttämään aikasi ja energiasi viisaasti. Pienilläkin teoilla voit saada suurta hyötyä, kun tiedät mitä seuraat. Miksi sisältömarkkinoinnin mittaaminen kannattaa? Jos sisältösi vetää puoleensa oikeanlaista…